woensdag 11 maart 2009

Volgens mij gaat deze aladin veel vragen opleveren!!!! Wordt vervolgd...

dinsdag 3 maart 2009

Aladinbot

Wanneer zou deze mysterieuze man gaan spreken?

maandag 15 september 2008

Avatar al@din


zou ik toch wel ding 24 willen noemen.

Als op bestuurlijk niveau overeenstemming wordt bereikt over de toekomst van de digitale inlichtingenfunktie zal al@din waarschijnlijk een lokale pilot gaan draaien met een intelligente, lerende avatar, gekoppeld aan de antwoorden uit de kennisbank.


Dit ter aanvulling op de chat- en MSN-service die we vanaf 1 oktober gaan bieden. Al@din wordt daarmee 24/7 beschikbaar; de 'hygiënefaktor' in informatieland!


Als dat niet 2.0 is dan weet ik het niet meer.....

dinsdag 26 augustus 2008

Al@din kennisbankwidget

Vandaag samen met Rob 23 dingen afgerond, onder andere door plaatsing van de Al@din kennisbankwidget op deze blog.
Wat deze widget uniek maakt is de koppeling van 20403 eerder aan aladin gestelde vragen en de antwoorden die daarop gegeven zijn. Voorbehouden aan bibliotheken, namens wie de VOB deze antwoorden beheert.
De html-code van de widget is voor leden toegankelijk op http://www.debibliotheken.nl/, via 'online diensten', 'aladin', lokale promotie, kennisbankwidget. Door deze code in hun website te hangen kunnen alle leden de widget gebruiken.
Op http://www.bibliotheek.nl/ stond de voorloper: een koppeling van een zoekbox waarin men een vraag kan intikken en op 'vraag het de bibliotheek' klikken, waarna met meenemen van het zoekwoord/de zoekvraag doorgelinkt wordt naar aladin.bibliotheek.nl

woensdag 23 juli 2008

Ding 24: na23dingen

Ben benieuwd of iemand dit nog leest!

Wat ik mij afvraag; erg content met de wiki na23dingen, hoe komt het dat in de eerste versie van die wiki de aladinwidget zichtbaar was, terwijl er nu het scherm




opkomt. Om de widget te zien moet je naar Jouke's blog. Of kun je wel vanaf bovenstaand scherm naar de aladinwidget en zo ja, hoe?

Ik zou dus op na23dingen graag willen zien en kunnen gebruiken:


donderdag 10 juli 2008

Ding 23 : 23 dingen

favoriet voor mij: Library Thing

Door 23 dingen denk ik met meer kennis van zaken na over de toekomst van de bibliotheek.

Verrassend: last fm.nl

Verbeteren: fysieke begeleiding! Binnen onze organisatie was die er door tijdgebrek niet veel. Persoonlijk heeft blended learning mijn voorkeur; af en toe een (echte) docent spreken en je schiet vooruit!
23 dingen werkt als het goed is als teambuilding; samen problemen oplossen.

23 dingen is voor mij het bewijs dat je van je hobby ook je werk kunt maken. Ik ben benieuwd wie waar verder komen dan hobbyisme en wie voor het algemene belang kennis gaan delen. Het blijft de ultieme uitdaging van de bibliothecaris om zijn kennis te delen, want voorheen had hij/zij een monopoliepositie. Zoals de huisarts soms geïrriteerd raakt door de patiënt die hem confronteert met internetinformatie. Nu is iedereen die Googlet informatiespecialist tot het tegendeel bewezen is.

Ding 22: Library 2.0

Wat mij opvalt is dat veel van de artikelen, goeroes en enthousiasme Amerikaans zijn.
Ook de succesverhalen, bevoorbeeld uit Seatle, van wat een bibliotheek kan betekenen, komen uit de VS.
Als ik denk vanuit mijn beperkingen heeft voor mij de reden waarom bibliothecair Nederland plaatselijk (nog) niet zo 2.0 in de werkomgeving in praktijk brengt, zelfs na de cursus 23 dingen, te maken met het gebrek aan trots op de eigen bibliotheek; op de meerwaarde van de bibliothecaris. Ons zelfbeeld is vaak te bescheiden, daar waar dat van de Amerikanen vaak zeer positief (soms zelfs megalomaan) is.
Vertonen van films als die over Seattle is imponerend, maar mist het doel: maak de bibliothecaris trots op zijn vak. Als je die trots bezit, ben je 24 uur per dag informatiespecialist en geef je vanzelf die inlichtingenfunktie via MSN invulling en voel je dat niet als extra plicht!
De cursus 23 dingen appeleert aan de spelende bibliothecaris; eigenlijk het aloude Homo ludens van Huizinga. Essentieel; het bewijst dat je vak ook leuk kan zijn en je hobby ook je vak. En nu nog de link naar de beroepstrots en informatieroeping van de spelende bibliothecaris....
Door ambassadeurs te trainen proberen wij aan die trots te appeleren.
Suggestie: zet alle best practices van in de praktijk gerealiseerde 2.0-toepassingen op Nederlandse bibliotheeksites op basis van 23 dingen op de 23 dingensite. Breng een landelijke platformuitwisseling op gang over concrete realisaties.