maandag 30 juni 2008

Ding 15 : podcasts

Lijkt me handig voor educatieve toepassingen. Goed om plaatsonafhankelijk kennis te kunnen maken met opleidingen en educatieve leerstof. Spreekt jongeren bij uitstek aan, dus een kans om niet te missen om je opleiding of instituut onder de aandacht te brengen.

Ding 14: instant messaging

Hothothot: al@din gaat in oktober en november op MSN!
Zelf vorige week mogen meemaken dat de vraagbaak als buddy met een mobiele telefoon werd opgeroepen. Mijn streefbeeld voor de toekomst is daarmee gerealiseerd.
Ik verwacht er huizenhoge resultaten van, mits bibliothecair Nederland de switch weet te maken van focus op dalende vragenaantallen naar, liefst onbeperkte, dienstbaarheid aan de samenleving. We zouden de enige sector zijn die daartoe in staat is, mits we het landelijke netwerk benutten!
Chat is een spiegel. De persoonlijke ontmoeting met de klant is terug!

Ding 13: online kantoortoepassingen

Heb een discussiegroep gestart; documenten centraal opgeslagen en discussies opgestart via Googlegroups. Ervaring: iedereen wil een platform zoals dat; in het begin zijn er een paar (altijd dezelfde) contribuanten. Daarna ebt de belangstelling weg.
Ook een groep via Surfnet waar ik aan deelneem heeft minimale belangstelling van de deelnemers.
Ik zie wel toekomst in het online, plaatsonafhankelijk beschikbaar hebben van documenten.
Google desktop is ook een uitkomst voor als je zeker weet dat je iets op je pc hebt maar niet weet waar. Op trefwoord en elk niveau doorzoekbaar.

Ding 11 : wiki

Wiki's lijken me handig voor agenda's, groepsworkshops, recencies, reviews, kortom uitwisselingen van deskundige informatie.
Zowel besloten als open interessant. Bij open toepassingen kun je gebruik maken van de meningen van publiek.
Uiteraard staat de deskundigheid altijd ter discussie, maar dat is al zolang er internet is een issue. Zolang je criteria hebt om kwaliteit te waarborgen en te herkennen is bijvoorbeeld wikipedia een handig instrument om snel relevante informatie te vinden. Vaak is een snel antwoord goed.

woensdag 28 mei 2008

Del.icio.us

Vreselijk nadenken moet ik steeds alvorens dit 'heerlijks' in te tikken.
Maar het is weer gelukt en ik zie het nut er ook van in.
Vooral in onderwijsomgevingen heerlijk om plaatsonafhankelijk toegang te hebben tot je favorieten. Maar dan wel met zakelijk en specifiek oogmerk.
Ook het bundelen en cloudsvorming van tags zijn interessant.

De handleiding bevat een waarschuwing die mij weer bevestigt in mijn eerste kanttekening via dit blog op kennis delen: iedereen kan erbij. Dat weerhoudt mij van het aanmaken en gebruiken van een eigen account.

Verder zijn mensen zich nooit genoeg bewust van de gevolgen als ze hun kennis delen. En is het wezenlijk voor docenten om studenten hier expliciet op te wijzen. Ook 23-dingendocenten moeten dat doen!
Te vaak maak ik mee dat er aparte voorlichtingsbureaux door scholen worden ingehuurd om ouders te wijzen op de gevaren van het web voor hun kroost.

Dank in ieder geval voor de kennismaking met alle heerlijks via de 23dingenaccount.

dinsdag 27 mei 2008

Ding 9

Of was dit nou ding 9?
Ik formuleer bewuster en met meer kennis van zaken concrete wensen voor de toekomst van de digitale inlichtingenfunktie in bibliotheken.
Ook kon ik leidinggevenden verder helpen op het pad der dingen door blogs te ontsluiten.
Dat grenzen wegvallen vind ik een prima effekt van het internet in het algemeen en 23 dingen in het bijzonder.
Op dit moment zie ik bloggen nog als hobby, maar ben wel blij met de informatie die het geeft als anderen dit serieus nemen. Je moet iets blijvends en origineels te melden hebben wil je een goede blog onderhouden. Het simpelweg knippen en plakken van info elders op het web voegt mijns inziens niet genoeg toe.
Ware visie verloochent zich niet; in welke vorm die dan ook gegoten wordt!

Ding 9


Wie van de twee is mijn zoon? Qua originaliteit en eigenzinnigheid verreweg de bovenste!

Hoewel ik tegen manipulatie in welke vorm dan ook ben blijft het leuk om het ook zelf te kunnen.