woensdag 28 mei 2008

Del.icio.us

Vreselijk nadenken moet ik steeds alvorens dit 'heerlijks' in te tikken.
Maar het is weer gelukt en ik zie het nut er ook van in.
Vooral in onderwijsomgevingen heerlijk om plaatsonafhankelijk toegang te hebben tot je favorieten. Maar dan wel met zakelijk en specifiek oogmerk.
Ook het bundelen en cloudsvorming van tags zijn interessant.

De handleiding bevat een waarschuwing die mij weer bevestigt in mijn eerste kanttekening via dit blog op kennis delen: iedereen kan erbij. Dat weerhoudt mij van het aanmaken en gebruiken van een eigen account.

Verder zijn mensen zich nooit genoeg bewust van de gevolgen als ze hun kennis delen. En is het wezenlijk voor docenten om studenten hier expliciet op te wijzen. Ook 23-dingendocenten moeten dat doen!
Te vaak maak ik mee dat er aparte voorlichtingsbureaux door scholen worden ingehuurd om ouders te wijzen op de gevaren van het web voor hun kroost.

Dank in ieder geval voor de kennismaking met alle heerlijks via de 23dingenaccount.

dinsdag 27 mei 2008

Ding 9

Of was dit nou ding 9?
Ik formuleer bewuster en met meer kennis van zaken concrete wensen voor de toekomst van de digitale inlichtingenfunktie in bibliotheken.
Ook kon ik leidinggevenden verder helpen op het pad der dingen door blogs te ontsluiten.
Dat grenzen wegvallen vind ik een prima effekt van het internet in het algemeen en 23 dingen in het bijzonder.
Op dit moment zie ik bloggen nog als hobby, maar ben wel blij met de informatie die het geeft als anderen dit serieus nemen. Je moet iets blijvends en origineels te melden hebben wil je een goede blog onderhouden. Het simpelweg knippen en plakken van info elders op het web voegt mijns inziens niet genoeg toe.
Ware visie verloochent zich niet; in welke vorm die dan ook gegoten wordt!

Ding 9


Wie van de twee is mijn zoon? Qua originaliteit en eigenzinnigheid verreweg de bovenste!

Hoewel ik tegen manipulatie in welke vorm dan ook ben blijft het leuk om het ook zelf te kunnen.






dinsdag 29 april 2008

Tot en met ding 7

In mijn beleving moest web 2.0 spelen zijn of op zijn minst worden.
Het spijt me, maar na een stuk of wat dingen die het niet deden
(netvibes: rss feed toevoegen, upgraden naar ginger, video over foto's delen afspelen, foto uit flickr in blog plaatsen, hulp op afstand inroepen) weet ik 1 ding zeker:

morgen is het een ORANJE dag, ÉÉN kleur, en zal die kleur door velen gedeeld worden zonder dat men enig ander ordenend principe hoeft te hanteren dan ontspannen.

Die behoefte om de informatieovervloed te ordenen kun je ook beschouwen als dwangmatig.
En die behoefte om te delen als sociaal isolement.
Of als een laatste poging van bibliothecarissen om deel uit te maken van de samenleving.
Moet je vervolgens in therapie om van je verslaving om alle nieuws bij te houden af te komen.
En je profiel van Linkedln halen omdat de Belastingdienst daarin speurt.
Of uit Hyves omdat de werkgever die je wilde hebben je daarom niet aanneemt.
Of met Google bellen omdat je privacy geschonden wordt.
Of.... sorry dat ik wat ZWARTgallig ben. Ik beloof moedig voort te gaan op het pad der dingen.

dinsdag 15 april 2008

Ding 2. Web 2.0


Enige ervaring met web 2.0 toepassingen kan ik melden. Zoals daar zijn RSS feed, social networks (LinkedIn, Facebook, Ning 2.0), You tube, MSN, chat. Als deze zaken al niet vanzelf op mijn pad komen, dan wordt ik daar door mijn opgroeiende kinderen ook mee in aanraking gebracht. Het zal dan ook niet bevreemden dat een veilig gebruik van deze toepassing, met kennis van de mogelijkheden tot privacybescherming, voor mij een basisvoorwaarde is. Niet het verplicht delen van informatie staat voorop, maar de meerwaarde die delen van informatie kan bieden op een zelf gekozen moment.

Ding 2. Weblog

Het inrichten van deze weblog verliep voorspoedig. Wel moest ik even zoeken voor ik berichten kon verzenden. Op kenniswerker.blogspot.com deed de knop 'nieuw bericht' het niet.
Dit heb ik opgelost door naar google.com te surfen, naar mijn account, blogger en klikken op 'nieuw bericht'.